سینما و کتاب به روایت من hass.ir ll

12313

 

  فرانسوا تروفوی فرانسوی حاصل بیش از پنجاه ساعت بحث و گفتگوی    بین خودش و آلفرد هیچکاک را در کتابی که آنرا هلن . جی اسکات  آمریکایی ابتدا ترجمه نمود و سپس پرویز دوایی انرا از انگلیسی به  فارسی ترجمه کرد ، آورده است

 سینما به روایت هیچکاک به تحلیل و بررسی گفتگو محور تروفو و  هیچکاک راجع به فیلم های ساخته شده توسط آلفرد هیچکاک از ابتدای  حضور این استاد بی بدیل سینما در انگلستان و سپس آمریکا می  پردازد که با بررسی فیلم باغ لذت آغاز می شود

 کتاب حاضر را می توان جز موثرترین عوامل شناساندن الفرد هیچکاک به  مخاطبان سینما دانست ، کارگردانی که سراسر فیلم هایش پر از شاهکارهای هنری و حتی تجاری است ، کارگردانی که به گفته خود او فیلم هایش را برای سرگرمی و خنداندن مردم می ساخته اما فیلم های او بدل به چیزی دیگر می شدند همانطور که آنتونی هاپکینز در فیلم هیچکاک به خوبی این صحنه ها را ایفای نقش کرده است

- در  همان موقع به فکرم رسید که هیچکاک ، که نبوغش در تبلیغات جز سالوادور دالی رقیبی ندارد در مصاحبه هایی که با او کرده اند خوب معرفی نشده است ، این مصاحبه ها بیشتر جنبه خود مسخره کردن را داشته است ، به خودم گفتم اگر هیچکاک برای اولین بار در زندگی به یک سلسله سوال مفصل و کامل راجع به هنر و نحوه فعالیتش در سینما پاسخ بدهد ، کتابی که به دست می اید می تواند تصور جامعه روشنفکری آمریکا را نسبت به او به نحو خوب و مساعدی تغییر دهد این ماجرا انگیزه کتاب هیچکاک – تروفو است

فعلا یک معرفی کوتاه ، یادداشت شخصی و مفصل من برای کتاب در اینده

:::::

موسسه سروش

این اثر ترجمه مصاحبه ای است که فرانسوا تروفو منتقد و سینماگر فرانسوی قبل از مرگش با آلفرد هیچکاک فیلمساز و کارگردان برجسته و صاحب سبک سینما انجام داده است. شرایط مربوط به پیدایش و ساخت هر فیلم به ویژه فیلم های هیچکاک، تدارک و نگارش سناریوی هر فیلم، مسائل خاص مربوط به کارگردانی و برآوردن نتایج تجاری و هنری فیلم از نظر هیچکاک با توجه به انتظاراتی که وی در اصل نسبت به آن فیلم خاص داشته است مباحث اصلی گفتگوی این دو هنرمند می باشد. این اثر خواندنی به غیر از سینمای هیچکاک از هنر هفتم نیز دانستنی ها و شگفتی هایی برای علاقمندان به سینما به دست می دهد و به خواننده می آموزد چگونه می توان با بهره گیری از اجتماع عناصر مادی یا عینی، آثار عمیق و پیچیده ذهنی، عاطفی و ... آفرید. مطالعه این اثر برای سینماگران متعهد حرفه ای و آماتور سبب می شود با سبک، قالب و ذهن هیچکاک آشنا شوند و با جامعیت بیشتر و تجربه ذهنی افزون تر به کار فیلمسازی در مسیر صحیح و مورد نیاز جامعه گام بردارند. همچنن محققان و منتقدان با آگاهی از گفتگوهای نقادان و مستدل تروفو و هیچکاک می توانند دانسته ها، دقت و تیزبینی خود را افزایش دهند و علاقمندان به هنر هفتم با شناخت تئوری های فیلم سازی مورد بحث در کتاب، می توانند بر قدرت خود بیفزایند و پیام و زبان نوعی از سینما را به آسانی دریابند. شیوه نمایشی و گیرا ساختن وقایع توسط هیچکاک از خصوصیت فیلم سازی اوست . در حقیقت کاری که او می کند آن است که ماجراهای داستانش را بر اساس یک تصادف و تقارن بارز و استثنایی بنا می کند که این تصادف، وضعیت اساسی و عمده داستان او را تشکیل می دهد و از آن به بعد می کوشد که حداکثر هیجان و منطق را وارد درام سازد در حالیکه وقایع را به نقطه اوج نزدیک می کند رشته ها را بتدریج کشیده و محکمتر می سازد تا در رسیدن فیلم به نقطه اوج رشته ها را رها و می گذارد که سلسله وقایع به سرعت باز شود. معمولاً فیلم های دلهره انگیز، لحظه های ممتاز فیلم های او را تشکیل می دهدY لحظه هایی که در یاد تماشاگر باقی می ماند. فصل های دلهره انگیز در آثار هیچکاک تنها نشانه های وجودی وی در آثارش نیست. سبک او را می توان حتی در صحنه گفتگوی بین دو شخصیت شناخت، با آن روش منحصر به فردی که وی تبادل نگاه بین این دو نفر را از کار در می آورد، با آن فاصله و سکوت هایی که بین کلام آن دو می گذارد با حرکات ساده شده و حتی با کیفیت و اثر دراماتیک به تماشاگر می فهماند که یکی از طرفین گفتگوT نسبت به دیگری مسلط است و دیگری را دوست می دارد و یا به وی حسد می ورزد. هنر هیچکاک هنر ایجاد یک فضا و حالت دراماتیک بدون توسل به گفتگو و هنر هدایت ما از یک احساس به احساسی دیگر همگام با ریتم حساسیت عادی خود ما است. کار هیچکاک در سینما بیش از هر سینماگر دیگری دوام خواهد آورد زیرا که هر یک از آثار او با چنان دقتی ساخته شده که می تواند با جذاب ترین آثار امروز سینما و تلویزیون رقابت کند. این اثر که یک گزارش روزنامه نگاری است در پانزده فصل به همراه شرح مختصری از فیلم های هیچکاک تدوین شده است. چاپ ششم این اثر در 277 مصور و در دوهزار نسخه با قیمت 75000 توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی